חפש בבלוג זה

יום שישי, 22 בפברואר 2013

צה"ל בעיקבות הסכמי אוסלו

תת אלוף  במיל' , יהודה וגמן , מפקד חטיבת מילואים לשעבר וסגן מפקד אוגדה לשעבר, שירת כמדריך בכיר בנושאי תורת לחימה , פיקוד ושליטה , חוקר ומרצה בתחום החשיבה הצבאית.
הרצאתו של יהודה וגמן בכנס של אוניברסיטת אריאל בבית ציוני אמריקה , עסקה בתהליכים שעוברים על צה"ל בעקבות הסכמי אוסלו.

תא"ל יהודה וגמן

לדבריו צה"ל הצטרף בשמחה לשיגעון אוסלו .
כשנשאלה השאלה אם צה"ל מסוגל לצאת למבצע חומת מגן ביהודה ושומרון, היה צורך שצ'יקו תמיר, מח"ט גולני, אביב כוכבי, מח"ט הצנחנים וגולן, מח"ט הנחל, ישכנעו את הרמטכ"ל, רב אלוף שאול מופז, שאפשר לצאת למבצע חומת מגן וזה לא יהיה קרבות נוסח סטלינגרד.

צה"ל הצטרף בשמחה להסכם אוסלו ויצא עם הקריאה "צה"ל צבא השלום", כרזה כזו נמצאת עדיין בכניסה למשרדי הרמטכ"ל בקירייה.

צה"ל הוא צבא שנועד להלחם ולהגן על תושבי מדינת ישראל.
שלום הוא מהלך דיפלומטי , שכלל לא קשור לצבא או לתורת לחימה כול שהיא .

לדיברי וגמן , יצחק רבין לא הבין את הקשר בין המילים שהוציא לבין השפעתו על הצבא.
כניסת הקוד האתי לצה"ל בשנת 1992, ביוזמתו של האלוף יורם יאיר ופרופסור אסא כשר, הכניסה לתודעת המפקדים בצה"ל כי חשיבות חיי החיילים יותר חשובה מלנצח במלחמה וזה הוביל את צה"ל  לכישלון במלחמת לבנון ה-2.
באותה מלחמה יתראיין האלוף יורם יאיר בכלי התקשורת והופתע לגלות לאן צה"ל הגיע הודות לו.


בשנת  2002 הוכנס לצה"ל תיק QM, שנלקח מארה"ב  וייושם ע"י תא"ל שמעון נוה  שב-1995 הקים ביחד עם תא"ל דב תמרי את המלת"ם –המרכז ללחימה פוסט מודרניזם ,שלא היה קשור כלל לשיטות לחימה ולצה"ל .

ההטמעה של תיק QM קבעה כי כול תורות הלחימה של צה"ל בעבר , בטל ומבוטל ומעתה יש צורך לבנות את הצבא מחדש ככוח שיטור  בלבד , כיוון שלצה"ל , אין יותר אוייבים.

המלת"ם פורק כעבור 10 שנים בשנת 2005 עקב דו"ח ביקורתי של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, שמתח ביקורת על כך שתורת הלחימה לא הועלתה על הכתב ועל אי סדרים בניהול המכון.
בעקבות מסקנות הדו"ח פרש שמעון נווה (הקר) מצה"ל , אבל הנזק של יישום תיק QM בצה"ל בשילוב עבודת המכון , הוביל את צה"ל לואקום רעיוני שממנו תרם השתחררנו.

אחד התוצאות של סירוס צה"ל הוא הקושי שקיים היום למפקד בצה"ל , להסביר היום לחיילים את הקשר בין 'רעיון' , לבין ביצועים בשטח.


תגובה 1:

  1. 6. הממזרים (גוש הימין) שינו את כללי המשחק ושכחו לספר להם... לצמרת צה"ל המובילת אידאולוגיית שמאל


    אהרון רול

    צבא שיש לו מדינה



    "מאחר וכך, ראתה תמיד צמרת צה"ל את עצמה כשרויה ומובילת אידאולוגיית שמאל במדינת ישראל.

    במדינת ישראל, למצער למראית עין, שולט הימין ולא השמאל, עובדה היוצרת כר נירחב לסיכסוכים ולאי הבנות אשר חלקם כיום ניתן לראות בהתנהלות צמרת צה"ל (ממפקד פיקוד מרכז, מפקד אוגדת יו"ש ועד מפקדי החטיבות שם), הזגזגנית והעלובה,

    זו המתעלמת בשמחה ובששון מזכויות היהודים ומעלה על נס את אלו של הפלשתינים בשיטחי יו"ש,

    זו ההופכת חצי מליון יהודים לאזרחים סוג ב' ובכוונת מכוון להמאיס עליהם חייהם."



    http://www.global-report.com/hanan/a343789-%D7%A6%D7%91%D7%90-%D7%A9%D7%99%D7%A9-%D7%9C%D7%95-%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%94#848

    השבמחק